Charter Napló

Hajózós hétköznapok

Te mekkorát hazudnál az eladás érdekében?

Pillanatfelvétel a hazai, Horvátországot célzó hajóbérlés piacáról, az online felületek segítségével - avagy szentesíti-e a cél az eszközt?

20190619_000_babbletopcom.jpg

Hajót kerestem egy ügyfélnek, aki korábban, más charter ügynökségtől kapott, furcsa árajánlatokkal érvelt amellett, hogy biztos van olcsóbb annál, mint amit én ajánlok neki. Néhány kérdéssel próbáltam kipuhatolni, vajon honnan szedhette az információkat, aztán amikor volt pár nyugodtabb percem, elkezdtem körbe nézni az egyes charter ügynökségek oldalain. Bizarr dolgokba szaladtam bele.

Három charter ügynökség (nevük legyen Kék, Zöld, Piros) oldalán állítottam be ugyanazokat a keresési paramétereket, majd kíváncsian vártam az eredményt.

A paraméterek:

  • Bázis: Marina Kaštela
  • Időszak: 2019. augusztus 31. – szeptember 7.
  • Kabinok száma: 3
  • Hajó típusa: egytestű vitorlás

A találati listákat minden esetben úgy kértem, hogy ár szerint növekvő sorrendben mutassa az elérhető hajókat (a képen mindenhol a lista első tagja látható).

Kék:

20190619_001.jpg

Zöld:

20190619_002.jpg

Piros:

20190619_003.jpg

Mint láthatod, Kéknél elég olcsónak tűnik a dolog, de a másik két cég árai miatt gyanússá válik a helyzet. És az a hajó, amit Kék legolcsóbbként megjelenít, nincs is ott a konkurenseknél. Erre két magyarázat lehetséges:

  • más adatbázisok alapján dolgoznak
  • Kék olyan vitorlásokat is megjelenít a találati listájában, melyek az adott héten nem szabadok (csak épp benne vannak az adatbázisban, ahogy az összes többi hajó is).

Zöld és Piros árai esetében a nagyságrend stimmel, a bérleti díj csak a charter cégek eltérő kedvezmény politikája miatt tér el. Ha tovább lépünk a találati listáról, a konkrét hajó adatlapjára, Kék esetén még mindig nem tudjuk, hogy a kiszemelt héten vajon mennyibe kerül az Oceanis, mert „-tól” árat látunk. Zöld és Piros azonban már a kötelező extrákat (transit log, idegenforgalmi adó) is megjeleníti.

20190619_004.jpg

20190619_005.jpg

20190619_005.jpg

Ugorjunk fejest a kalandba, próbáljuk meg lefoglalni a megfelelőnek tűnő hajót! Rányomva az „Érdekel” gombra, Kék elkéri az e-mail címemet és a telefonszámomat, az „Érdekel” ismételt megnyomásával e-mailt tudok neki küldeni, amire ő előbb-utóbb reagál, mégpedig a pontos árajánlattal.

20190619_007.jpg

Zöld és Piros hasonlóan jár el, amikor a nevem, e-mail címem és telefonszámom iránt érdeklődik, de az ajánlatkérésen túl további lehetőségeket kínál fel:

20190619_008.jpg

20190619_009.jpg

  • opció kérés: ez olyan, mint a stipi-stopi. Tetszik, de még nem döntöttem el, kibérlem-e. Viszont addig is, amíg gondolkodom – ez három nap -, más nem teheti rá a kezét. Ha végül mégsem azt választod, az opció lejár, a hajó felszabadul. A foglalás akkor válik véglegessé, ha elutalod a bérleti díj első felét.
  • közvetlen foglalás: meglehetősen határozott döntés. Ez kell, viszem. Ha ezt megnyomod, fizetési kötelezettséged keletkezik.

Akármelyiket úton indulsz el, azt azonnal teszed. A háttérben megbújó adatbázisban az adott hajó a gomb megnyomásának pillanatában eltűnik a szabadon elérhetők közül. Ettől válik az egész valóban online rendszerré, és nem attól, hogy egy internetes honlapon érhető el.

Ha szeretnél többet megtudni az elsőre szimpatikusnak tűnő vitorlásról vagy motorosról, akkor az adatlap többi részére felé kell, hogy fordítsd a figyelmed. És itt jön a második nagy furcsaság (hazugságnak csak jófejségből nem nevezem): Kéknél olyan tételek szerepelnek „Felszereltség” alatt, melyek nem képezik az alap eszköztár részét. Ezek vagy pénzért rendelhető extrák, vagy az adott hajóhoz nem is érhetők el. Előbbire példa a törülköző vagy a biztonsági oldalháló (Towel, illetve Railing net / Safety net – ilyesmit azok szoktak kérni, akik kisgyerekkel hajóznak), utóbbira a genakker (Gennaker / Spinnaker), amihez a charter hajók egy részénél alapvető felszerelések hiányoznak.

20190619_010.jpg

Mint láthatod, Zöldnél és Pirosnál ezek pontos árakkal, rendelhető extraként szerepelnek. És hidd el, ez felel meg a valóságnak.

20190619_011_1.jpg

20190619_011_2.jpg

20190619_012_1.jpg

20190619_012_2.jpg

Fentieket összegezve: Kék charter cég elképesztően alacsony, a valósággal nem feltétlenül korreláló árakkal hívja fel magára a figyelmet, illetve vonzza be az érdeklődőket, akár tisztességtelennek is nevezhető módszerrel halássza el az ügyfeleket versenytársai elől.

De akkor mennyi az annyi? Nos, nem tudom. Az Oceanis Clipper 373-ast nem leltem meg sehol máshol, ezért igyekeztem a legolcsóbb hajót felkutatni. Egy hasonló paraméterekkel bíró, most még szabadon foglalható vitorlás bérleti díja arra a hétre 1200 eurónál indul. Böngészve a listaárakat, 900 euró volt a legalacsonyabb bérleti díj egy harmincnégy lábas vitorlásra. A január 1. – április 20. időszakban! Így aztán tippem sem volt, honnan szedték a 390 eurós minimum díjat hét napra. De hogy annyiért nem kapod meg, az tuti!

Viszont úgy gondoltam, megér egy próbát, írtam nekik e-mailt, amiből kiderült a háttértörténet: egész évre vetítik az árakat, azaz, ha az év egyik napján valamiért 10 euró a hajó (ilyesmi rendszerhiba miatt fordul elő, vagy mert tört hetes – tehát 7 helyett 3-4 napos - ajánlatban így szerepel), akkor azon az áron teszik ki, hisz úgy hirdetik, hogy ebben az évben ez a hajó annyitól bérelhető. Aztán jön a maszlag, hogy csak január 34-én... utána már más hajót, más áron próbálnak rád tolni. Hát így.

Fentiek fényében azt javaslom, olyan charter ügynökséghez fordulj a hajós nyaralás megszervezésekor, amelyik már a kezdetektől korrektül viselkedik!

20190619_013_contikicom.jpg

 

fotók: babbletop.com; contiki.com

A bejegyzés trackback címe:

https://charternaplo.blog.hu/api/trackback/id/tr9914913398

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Charter Napló

Utazás, munka, hajós nyaralások és minden, amivel foglalkozunk - érdekességek, tapasztalatok, élmények.

Hírlevél feliratkozás

* Kötelező mezők
süti beállítások módosítása