Létezik egy olyan dolog, amit az emberiség közös emlékezetének hívunk. Ez persze folyamatosan változik, fejlődik, erodálódik, de vannak benne viszonylag stabil és megbízható elemek. Az egyik ilyen, hogy a hajós ember iszik. Szinte nincs is olyan könyv vagy film, amiben a tengerészek ne lennének rendszeresen csatak részegek. Gondoljunk akár csak Rejtő regényeire! Remek legendák szólnak a kikötői kocsmák balhéiról, és az idővel romantikus emlékké szelídülő tömegverekedésekről.
- Uram! A késemért jöttem!
- Hol hagyta?
- Valami matrózban.
- Milyen kés volt?
- Acél. Keskeny penge, kissé hajlott. Nem látta?
- Várjunk... Csak lassan, kérem... Milyen volt a nyele?
- Kagyló.
- Hány részből?
- Egy darabból készült.
- Akkor nincs baj. Megvan a kés!
- Hol?
- A hátamban.
Rejtő Jenő - Piszkos Fred a Kapitány
Node, a könyvek lapjain és a filmvásznon túl, ott a valóság, drága hajókkal, valódi életekkel, igazi vérrel.
A mi piacunkon alapvetően kedvtelési céllal bérelnek hajót. A "kedvtelést" pedig mindenki máshogyan értelmezi. Van, aki napozik egy hétig, mások pedig buliznak minden lehetséges helyen és módon. Azonban a hajózás bármennyire is kedvtelési célú, azért mégiscsak veszélyes üzem. Nem elsősorban azért nem vezetünk hajót részegen, mert a törvény tiltja. Hanem mert egy 10-15 tonnás hajóval és 5-10 rokonunkkal vagy barátunkkal a fedélzeten meglehetősen nagy felelősség elindulni. Aki ezt nem tudja, vagy nem érti, annak a kezébe egyszerűen nem való kormány.
Az írás apropóját az adta, hogy kaptunk egy levelet a charter bázisról, miszerint az egyik, általunk közvetített ügyfél részegen randalírozott a kikötőben, minősíthetetlenül viselkedett (üvöltözött, hangoskodott), komolyan megrongálta a bérelt hajó kormányszerkezetét, majd molesztálta a charter bázison ügyintéző hölgyet. Végül a kikötői személyzet és a hajó legénysége közösen fékezték meg a káromkodva verekedést provokáló kapitányt. Majd mivel nem ismerte el felelősségét az ügyben, rendőri intézkedésre került sor. Az eset nyilván nem példa nélküli, és nem is az utolsó a történelemben. Nem is szeretném ezt részét tovább ragozni.
Azt ellenben muszáj nyomatékosítanunk, hogy bármennyi pénzbe és szabadságba került az előre megtervezett nyaralás, az esetleges balesettel járó kellemetlenség és extra költség biztosan többe fog kerülni. Ha kapitány vagy, egyszerűen ne igyál, amíg rendben ki nem kötöttetek, (utána is lehetőleg csak annyit, hogy másnap el tudjatok indulni biztonságosan), ha pedig legénység vagy, ne szállj fel olyan hajóra, amin a kapitány iszik. Egyszerű, és nem túl nehezen követhető tanács, de egy elmulasztott nyaralás is jobb, mint egy – valaki más felelőtlenségéből – éppen hogy túlélt.
Tényleg. Nem az alkohol ellen szólunk, csak az ittas vezetés rossz ötlet, de az nagyon. Azonban egy hosszú vitorlázós nap végén, amikor már biztonságosan megérkeztetek, mindenki megérdemel egy italt. :)
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.