Charter Napló

Hajózós hétköznapok

Az új honlap apropóján

Talán tudsz róla, talán nem, az aktuális weboldalunknak volt egy előző verziója. Három és fél évet élt, rengeteget tanultunk belőle, általa, megtippelni sem tudom, mennyi tapasztalatot gyűjtöttünk neki köszönhetően. Régóta érett, hogy elkészítsük az utódját, azt, ami most is látható. Szép, színes, szagos, jól működik - de az elmúlt fél év nem volt épp fáklyás menet.

aboutnewpage_00.jpg

Amikor annak idején megszületett az alap ötlet, semmiféle előképpel nem rendelkeztünk, hiszen itthon ilyet addig nem csinált senki: tegyük lehetővé, hogy az ügyfelek saját maguknak kereshessenek hajót a nyaraláshoz, bárhonnan, bármikor, valós adatok alapján! Hogy ne csak egy száraz adatbázis legyünk, csináljunk egy magazint, amelyben hasznos és érdekes információkat osztunk meg az érdeklődőkkel.

Ez nem hangzik sem túl nagy, sem túl bonyolult dolognak, és felhasználói oldalon nem is szabad annak lennie, de a háttérben azért volt min agyalni. Ennyi év távlatából bátran kijelenthetjük, hogy az első kereső nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket. Hogy mitől lett olyan, amilyen, arról sokáig lehet vitatkozni, de tény: lassan (idegesítően lassan), megbízhatatlanul működött, így nem tudta betölteni a funkcióját. A felgyűlt tapasztalatot azonban elégségesnek éreztük ahhoz, hogy ismét nekifussunk, mivel a koncepcióban azóta is hiszünk. Hisszük, hogy a felhasználónak (ez te vagy, kedves bérlő) megvan a tudása és igénye az önálló munkára.

Gondolj csak bele, miként zajlott (és zajlik még mindig nagyon sok helyen) a kiválasztási procedúra:

1. Felhívod a charter ügynöködet (esetleg e-mailt írsz), hogy mikor, honnan, mekkora hajót szeretnél.

2. Te vársz, Ő megnézi az adatbázist, talál ötvenhárom, a paramétereknek megfelelő bárkát, amiből legfeljebb tízet küld el neked.

3. Nézegeted, elküldöd a többieknek, akikkel mennél, tanakodtok, ő vár.

4. Á, inkább mégse akkor, utálom azt a kikötőt, Janiék is jönnének. Új telefon/e-mail, ti vártok.

5. Ügynök keres, szűkített találati listát küld.

6. Tanakodtok, ez talán jó lesz. Hívod az ügynököt, foglalnád a hajót: hát, azt közben elvitték.

7. Kezdődik minden elölről.

+1: közben napok teltek el, a kínálat pedig egyre szűkül.

aboutnewpage_01.jpg

Ezt a végtelen ciklust akartuk megtörni, amikor úgy döntöttünk, elérhetővé tesszük az ügyfeleinknek az adatbázist, hiszen a közvetlen kapcsolatnak köszönhetően rengeteg időt spórolunk nekik. Dátum, helyszín, utasok száma, ENTER, a találati lista pár másodpercen belül megjelenik. Ha valamelyik paraméter változik, két kattintás, és már jön is az új kínálat - mindez a nap 24 órájában, a világon bárhonnan. Ezen felül tudod magadnak szűkíteni a listát, hiszen beállíthatod a hajó életkorát, árkategóriáját, típusát, márkáját. Ha pedig megvan a megfelelő darab, az "Opciót kérek" gombbal lestoppolható. Ez nem jelent foglalást, nem vállalsz vele kötelezettséget, de nem veszik el a kiszemelt példány, amíg a többiekkel egyeztetsz. Ugye, milyen jól hangzik?

És nem csak úgy hangzik, az is. De hosszú út vezetett idáig, mert mi a nehezebb megoldást választottuk, amire okunk volt. Szerettük volna ugyanis azt elérni, hogy jó legyen a felhasználói élmény, minél nagyobb legyen a kínálat, tovább adjuk neked a cégek által nyújtott kedvezményeket és tényleg stabilan működjön a rendszer. Utóbbi volt talán a legegyszerűbb, mert ez technológia kérdése, azt pedig a szakemberek belerakják bármikor. Ami a használhatóságot és bőséget illeti, az más tészta.

aboutnewpage_03.jpg

Amikor a kezelhetőség témáját jártuk körbe, sokat tanakodtunk azon, milyen paraméterekkel dolgozzunk, milyen funkciót hova tegyünk, melyik legyen kötelezően kitöltendő mező, miként jelenítsük meg a hajók adatait. Néhány konkrét példa, hogy értsd a dilemmáinkat:

- a fekhelyek vagy a kabinok számát lehessen megadni a "hányan" rovatban?

- a mikor-hol-hányan hármasából mindegyiket kötelező legyen kitölteni?

- az egyes hajók kártyáin melyik sarokba rakjuk az évszámot és az alap adatokat?

- hogyan fog mindez festeni mobilon?

A legtöbb fejtörést az adatbázis okozta. Hamar rájöttünk ugyanis, hogy az olyan, mint a malátanedű, azaz egy sör nem sör. Ennek analógiájára: egy adatbázis nem adatbázis.

- Oké, kapcsoljunk össze kettőt, hármat, akárhányat.

- Remek ötlet, de mi van azokkal a hajókkal, amik több helyen is szerepelnek?

- Zárjuk ki a duplikátumokat!

- És mégis hogyan? Merthogy ahhoz egyértelműen kell tudni azonosítani őket, az viszont nem lehetséges teljes biztonsággal. Ráadásul az egyes rendszerek eltérő logika mentén épülnek fel.

- ...

De megoldottuk! Így most van egy gyorsan, pontosan, megbízhatóan működő hajókeresőnk, amiben egytestű vitorlást ugyanúgy találsz, mint kéttestű motorost. Vagy guletet. Vagy jachtot. Holnapra. Nyárra. Télre. Horvátországban. Olaszországban. A Kanári-szigeteken. A Karib-tengeren. Próbáld ki! Nem bánod meg, ígérjük.

És ha megvan a szimpatikusnak tűnő darab, az adatlapján ellenőrizheted a felszereltségét, szemezgethetsz a választható extrák között, megnézheted, milyen más időpontokban szabad még.

aboutnewpage_02.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://charternaplo.blog.hu/api/trackback/id/tr7313766176

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Charter Napló

Utazás, munka, hajós nyaralások és minden, amivel foglalkozunk - érdekességek, tapasztalatok, élmények.

Hírlevél feliratkozás

* Kötelező mezők
süti beállítások módosítása